Продажбата на фланелки

11-ти сме в Премиършипshirt-saints03

След като преди десетина дни коментирах средната позиция на Светците в Премиършип на базата на последователите на клубовете в Туитър, наскоро бе публикувана нова статистика – продажбата на клубни фланелки.

Изслеването е на Спортинг интелиджънс и е базирано на средния брой продадени фланелки от клубовете за последните пет сезона.

В класирането на настоящите отбори от Висшата лига Саутхямптън заемат 11-та позиция с ок. 30 000 продавани фланелки на сезон за последните 5 години. Пред нас са отбори като Стоук Сити, Уест Хям, Лестър, Евъртън и „големите“. Зад нас са относително силно поддържани отбори като Мидълзбро (които обаче бяха в Чемпиъншип) и Съндърланд.

За сравнение: 20-тият отбор в Европа по продадени фланелки е Атлетико Мадрид с ок. 173 000 продажби. Сравнено с нашата позиция, става ясно, че всъщност няма какво да сравняваме.

Сравнението в Премиършип: Ман Юнайтед са безспорни лидери с 1 750 000 фланелки, на светлинни години от вторите Челси (900 000), а опашкари са Уотфорд, Хъл и Борнемут с по 10 000 бройки.

Какво ни казва статистиката? Както сравнението на абонатите в Туитър, така и тук получаваме относителна, но много основателна база за сравнение по големия въпрос Кой колко е голям в Англия?, от който следва друг въпрос: Можем ли да се наричаме голям отбор и колко по-големи от нас са традиционните фаворити?

От една страна, всички (дори Челси и Ман Сити) знаят, че да се сравняваш с Ман Юнайтед може само на терена, но не и като заплати, тв права, фенове и всички други бизнес показатели. В отношение с европейските грандове ние сме футболни джуджета и е невъзможно този факт да бъде променен в близките епохи.

На Острова традиционните фаворити си остават традиционни фаворити и имат пълно основание да се наричат големи отбори, независимо дали това се харесва на Лестър, Саутхямптън, Уест Хям и подобни клубове от новата средна класа на Премиършип. Голямата седморка си остава Ман Юн, Ман Сити, Челси, Арсенал, Ливърпул, Тотнъм и Евъртън. Но никак не бива да забравяме, че дори в тази седморка съществуват огромни разграничения.

Добрата новина е наистина добра. За пета поредна година обратно в елита Саутхямптън правят огромен скок в развитието си. До съвсем неотдавна ние само мечтаехме да се стабилизираме сред трайните клубове в Премиършип, завиждайки на играещите в Европа и порозовявайки от гордост, че сме победили Юнайтед или Ливърпул в някой пореден кръг от шампионата.

При новото ръководство с марка Либхер – при всички агресивни и нецензурни изказвания по отношение на собственичката и членовете на борда – Светците правят безспорен растеж. На фона на Манчестър Юнайтед този прогрес изглежда нищожен, но на фона на нормалните английски клубове нашето постижение е достойно за възхищение.

Къде са сега клубове като Лийдс, Астън Вила, Нюкясъл, Блякбърн, които ежегодно атакуваха европейските места и събуждаха чиста завист у останалите редовни членове на Най-висшата лига? Ако не друго, то феновете на Светците могат да потвърдят с доказателства, че са привърженици на отбор от средна величина в Англия.

Оттук нататък битката на Светците няма да бъде да атакуваме Юнайтед или Ливърпул. Тя ще е „просто“ да задържим позициите си на стабилен елитен клуб. Тук далеч не става въпрос само за представянето на отбора в първенствата, а за разгръщане на всички елементи, които правят от футбола не просто спорт, а културна институция. Фенове, стадион, инфраструктура, маркетинг, кетъринг, ПР, реклама – всичко, което прави Светците един добре балансиран бизнес, трябва да се развива със стабилност и планиране, за да може и резултатите ни на терена да бъдат съответни.

Във всичко това ние, Българските Светци, имаме също историческа роля, колкото и смешно да изглежда това на някой страничен читател на нашия сайт. В крайна сметка, 30 020 продадени фланелки е повече от 30 000. А привикването с името Саутхямптън на европейските фенове и журналисти също допринася за растежа на Клуба и отбора. Сотон!

1 thoughts on “Продажбата на фланелки

  1. Някаква статистика за сезон 22-23 има ли откъде да намерим?

Вашият коментар